Tuesday 30 June 2015

Made in: The Netherlands - Nijntje / Miffy

From the books of my childhood, I can remember this character. Miffy is much older than I am. Dick Bruna created her in the fifties after he came back with his son after a walk in the dunes at Egmond aan Zee. 

Ik kan me al jaren dit figuurtje herinneren,uit de boekjes van mijn jeugd. Maar nijntje is veel ouder dan ik ben. Dick Bruna creĆ«erde dit konijntje in de jaren vijftig. Hij haalde waarschijnlijk zijn inspiratie uit een verhaal die hij aan zijn zoontje vertelde over een konijntje die ze gezien hadden eerder die dag in de duinen van Egmond aan Zee.  


The way miffy is drawn is quite simple, thick lines with primary colours and stories set in picture books. When you look at the earlier version of miffy she has floppy ears and looks more like a stuffed toy. 

Nijntje word op een simpele manier getekend met dikke lijnen en primaire kleuren en de verhalen worden uitgegeven in de vorm van een prentenboek. De vroegere versie van nijntje had meer weg van een pluche beest. 


The fun thing about miffy that it is translated to many languages and Dick Bruna oversaw each of these translations.

Het leuke aan nijntje is dat het in vele talen is vertaald. Dick Bruna controleerde deze vertaling streng.

In 1992 miffy made her first appearance on tv for the little ones. I had already outgrown her but I still enjoy sending postcards with her image on it. ;) And of course the plush toys are still the bomb. 

In 1992 verscheen nijntje voor het eerst op TV voor de allerkleinste. Ik was er toen te oud voor maar ik vind het nog steeds leuk om nijntje ansichtkaarten te versturen. ;) En de knuffels blijven ook nog steeds leuk. 


No comments:

Post a Comment